آموزشگاه کسب درآمد | xearn

اموزش و معرفی روش های کسب درامد

لایت کوین (Litecoin) چیست ؟

  • ۵۵۳

لایت کوین یک شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک چین است. در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان منتقل کرد.

همانند بیت کوین، امنیت شبکه لایت کوین هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار (استخراج) تضمین شده است. تراکنش های لایت کوین تقریبا چهار برابر سریع تر از بیت کوین هستند.

در حالی که هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین بعد از حدود ۱۰ سال هنوز مشخص نیست، خالق لایت کوین جوانی چینی‌الاصل به نام چارلی‌ لی است. کارمند سابق گوگل و کوین بیس، در سال ۲۰۱۱ با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین،‌ شبکه لایت کوین را معرفی کرد.

فلسفه ای جالب برای تولد لایت کوین وجود دارد. اگر بیت کوین طلا باشد،‌ لایت کوین مانند لوگو‌یی که دارد، یادآور نقره است. به این معنی که هدف لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره تر و ارزان تر است. مانند بیت کوین،‌ لایت کوین هم محدود است با این فرض که برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون از آن قابل تولید شدن است، لایت کوین تا ۸۴ میلیون واحد استخراج خواهد شد.

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

درست به مانند بیت کوین استخراج کنندگان با قراردادن توان محاسباتی کامپیوترهای خود برای شبکه، با انجام محاسبات ریاضی شبکه را امن می‌کنند. در حقیقت استخراج کنندگان با این‌کار تراکنش ها را بررسی و تایید می‌کنند که باعث حفظ شبکه می‌شود.

تمام ارزهای دیجیتال از الگوریتم خاصی برای فعالیت استفاده می کنند. الگوریتم بیت کوین SHA-256 است اما چارلی‌ لی در ایجاد لایت کوین این فرایند را به الگوریتم بهتری به نام Scrypt تغییر داد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم بیت کوین دارای امکان محاسبه آسان تر، حجم کار کمتر و در نتیجه توانایی تایید سریع تر تراکنش ها است. در حالی که این روزها استخراج به صرفه بیت کوین فقط با دستگاه های ASIC امکان پذیر است،‌ کارت گرافیک هنوز یکی از روش های متداول برای استخراج لایت کوین است. البته استفاده از دستگاه‌ های ASIC از روش کارت گرافیک مقرون به صرفه تر است.

هر ۲٫۵ دقیقه تمام تراکنش های تایید شده لایت کوین در بسته های دیجیتالی به نام بلاک قرار می‌گیرند. این بلاک ها به زنجیره ای از بلاک ها به نام بلاک چین اضافه می‌شوند.

استخراج کنندگان یا به عبارتی ماینرها برای این کار پاداش دریافت می‌کنند. علاوه بر کارمزدها، با استخراج هر بلاک مقداری لایت کوین جدید تولید می‌شود و به ماینری که آن بلاک را استخراج کرده تعلق می‌گیرد که به آن پاداش بلاک (Block Reward) می‌گویند.

پاداش استخراج هر بلاک در حال حاضر ۲۵ واحد لایت کوین است. این پاداش در هر ۸۴۰,۰۰۰ بلاک نصف خواهد شد. پاداش بلاک بیت کوین در حال حاضر ۱۲٫۵ واحد بیت کوین است و در هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک نصف می‌شود.

قیمت لایت کوین
لایت کوین هم مانند بیت کوین از قیمتی در حدود ۱ سنت کارش را آغاز کرد. این ارز تا سال ۲۰۱۴ رشد قیمت خیلی خوبی داشت اما بعد از آن با کاهش قیمت محسوسی مواجه شد و حدود سه سال در محدوده قیمت ۱ تا ۴ دلار بالا و پایین می‌شد. سال ۲۰۱۷ دوران انفجار لایت کوین بود. در حالی که بیت کوین در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۷۰۰ درصد رشد کرد، لایت کوین با رسیدن به بالاترین قیمت تاریخش یعنی ۳۲۰ دلار، صعودی ۷۰۰۰ درصدی را تجربه کرد.
مانند بیت کوین، پذیرش و کاربرد لایت کوین با افزایش قیمت آن رابطه مستقیم دارد. در سال ۲۰۱۷، افزایش آگاهی مردم در حوزه ارزهای دیجیتال و گسترش ارزهای بلاک چینی باعث رشد قیمت شدیدی در تمام ارزهای بالای جدول شد. شرکت های زیادی از جمله برخی از سایت های قمار، لایت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفتند که در رشد قیمت آن بی تاثیر نبود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی