آموزشگاه کسب درآمد | xearn

اموزش و معرفی روش های کسب درامد

تتر (Tether) چیست؟ | ارز دیجیتال

  • ۵۹۰

تتر یک ارز دیجیتالی است بدین معنا که هر یک تتر توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. بر اساس چنین ایده ای و از طریق توانایی عملیاتی ارزهای دیجیتالی ارزش دلار ثابت می‌ماند. در دنیای ارزهای دیجیتال مردم تتر را “سکه پایدار” نامیده اند.

این ارز دیجیتالی در سال ۲۰۱۵ به نام Realcoin راه اندازی و نامگذاری شد و امروزه با ارزش ۲ میلیارد دلار و با نام USDT، در گردش است. با توجه به گزارش  CoinMarketCap.com در ماه نوامبر سال گذشته، این ارز دیجیتالی با هک شدن ۳۱ میلیون دلاری ضربه شدیدی خورد.

چه کسی مسئول این ارز دیجیتالی است؟

 

توکن های تتر توسط Tether Limited، یک شرکت مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا صادر می‌شود. وب سایت تتر می‌گوید که  این ارز در هنگ کنگ به ثبت رسیده و با دفاتر گوناگون در ایالات متحده در حال فعالیت است. این شرکت دارای تیم مدیریتی مشابه با بیتفینکس است، بیتفینکس یک صرافی دیجیتالیدر هنگ کنگ است. این صرافی یکی از بزرگترین صرافی های ارزهای دیجیتالی در جهان است. ژان ولدر (Ludovicus van der Velde) مدیرعامل هر دو شرکت بیتفینکس و تتر است و فیلیپ پاتر مأمور اصلی امورات استراتژیک هر دو شرکت است.

کارمزد انجام تراکنش ها در تتر (Tether)
کارمزد انتقال از طریق SWIFT بسیار گران است و به طور متوسط حدود 30 دلار می باشد. همچنین اگر از یک ارز فیات که توسط صرافی پشتیبانی نمی شود استفاده نمایید، بانک ها کارمزد اضافی تبدیل فارکس را بصورت درصدی از شما دریافت خواهند نمود. در مقابل، تتر هیچگونه کارمزدی جهت انتقال پول بین کیف پول های Tether دریافت نمی کند.

چه کسانی از تتر استفاده می‌کنند؟

ماتی گرینسپن، تحلیلگر بازار eToro، در پاسخ به این سوال اذعان دارد که:

هر کسی که در برخی از صرافی های بزرگ معامله می‌کند.

کاری که صرافی مانند بیتفینکس انجام می‌دهد، نگهداری دارایی مشتریان به صورت USDT به جای دلار آمریکا است. بنابراین اگر کسی بخواهد پول خود را از یک صرافی مانند بیتفینکس دریافت کند و آنها به علت نوسانات شدید بازار شرایط خرید و فروش دیگر ارزهای دیجیتالی را نداشته باشند این داد و ستد از طریق تتر انجام می‌گیرد. بسیاری از صرافی های ارزهای دیجیتال برای کار کردن با بانک های سنتی با مشکلات بسیاری روبرو هستند. بانک هایی که نسبت به ارزهای دیجیتالی بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. تتر یک جایگزین پایدار برای دلار است که به علت پایین بودن نوسانات این ارز به صرافی های و کاربران پیشنهاد داده شد.

یکی از منابع موجود در ارزهای دیجیتال که مایل نیست نامی از او ذکر شود، اذعان کرد که:

صرافی هایی که ارزهای دجیتالی را با ارزهای دیجیتالی دیگر مبادله می‌کنند برای قیمت گذاری ارز دیجیتالی مد نظر و بدون نیاز به حفظ و نگهداری دلار آمریکا در یک حساب بانکی از تتر استفاده می‌کنند. این امر باعث علاقه ی بسیاری از پلتفرم ها به استفاده از تتر می‌شود، مخصوصا آنهایی که در داد و ستد های خود با مشکلات بسیاری برای حفظ رابطه با بانکهای سنتی روبرو هستند.

وب سایت تتر می‌گوید که تتر به شما این امکان را می‌دهد تا برای ذخیره سازی، ارسال و دریافت توکن های دیجیتال به صورت فرد به فرد، جهانی، سریع و ایمن از این ارز دیجیتالی به عنوان جایگزین ارزهای رایج استفاده کنید. نگه داشتن دارایی مشتریان به صورت تتر به این معنی است که صرافی ها می‌توانند هزینه‌ی تراکنش ها را تا زمانی که یک مشتری مایل به دریافت دارایی اش به شکل دلار باشد، کاهش دهند. سپس، تتر را می‌توان با آن دلارها مبادله کرد. معامله گران همچنین از USDT برای حفظ سود خود در زمان نوسانات بازار و همچنین برای نقل و انتقال پول از یک پلتفرم به یک پلتفرم دیگر استفاده می‌کنند.

چرا مردم نگران هستند؟

شرکتی که تتر را کنترل می‌کند، قصد دارد ذخایر دلاری آمریکا را برای حمایت از تمام تترهایی که صادر شده اند، حفظ کند، مانند ذخایر دلاری فدرال که با طلا پشتیبانی می‌شود. در تئوری، دارندگان تتر می‌توانند یک USDT را به Tether Limited برابر با یک دلار آمریکا بفروشند. اما بر اساس هراسی که در جامعه‌ی کاربران ارزهای دیجیتالی ظهور کرده است، گمان می‌رود که شرکت Tether Limited ذخایر کافی دلاری را برای پشتیبانی از تمام تتر های در گردش ندارد. گرینسپن به BI گفت:

این یک ادعا ست و این ادعا اخیرا در حال رشد است که آنها این ذخایر را ندارند. آنها در مورد میزان و مکانی که این ذخیره‌ی دلاری را نگه داری می کنند فوق العاده شفاف نیستند.

نیویورک تایمز در ماه نوامبر گزارش داد:

یک منتقد مصر آنلاین، با نام Bitfinex'ed، چند مقاله بسیار دقیق در مورد Mediumarguing نوشته است که به نظر می رسد بیتفینکس کوین های تتر را غیر مجاز ساخته است تا آنها را برای خریدن و بالا بردن قیمت بیت کوین استفاده کند.

یک تحلیل آماری ناشناس از Tether که به صورت آنلاین منتشر و در جامعه کاربران ارزهای دیچیتالی پخش شد، ادعا مشابهی را مطرح کرد و گفت:

بسیار بعید است که تتر از طریق هر فرآیند کسب و کار ارگانیک رشد کند، بلکه در پاسخ به شرایط بازار منتشر می‌شود.

این گزارش ادعا می‌کند که توزیع تتر با کاهش قیمت بیت کوین مطابقت داشته و این نشان می‌دهد که تتر ممکن است برای خرید بیت کوین ارزان قیمت استفاده شود.

تحلیل ها می‌گوید توزیع تتر به میزان قابل توجهی بازار را تغییر می‌دهد؛ ۴۸٫۸ درصد از افزایش قیمت بیت کوین در یک دوره مورد مطالعه قرار گرفت، که پس از ورود میزان قابل توجهی تتر به کیف پول بیتفینکس بود.

دانشگاه تگزاس در مقاله آستین این نتیجه گیری را تایید می‌کند. دو دانشگاهی که این مقاله را نوشته اند، به فعالیت تتر در دو سال گذشته نگاه کرده و نتیجه گرفتند که الگوهای قیمت بیشتر با این فرضیه که تتر برای حمایت از قیمت ها و تغییر در قیمت ارزهای دیجیتالی مخصوصا بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد در نوسان است. ۸۵۰ میلیون دلار تتر جدید به تنهایی در ماه ژانویه ساخته و توزیع شد و بسیاری از افراد در بازار نگران سرعت تولید تتر های جدید بدون وجود مستنداتی مبنی بر اثبات پشتوانه این تتر های تولید شده هستند. به منظور اثبات دارایی بانکی، تتر یک سند حسابداری در سپتامبر گذشته صادر کرد اما یک وکیل به نیویورک تایمز گفته است که:

این سند ثابت نکرد که کوین های تتر با دلار حمایت می‌شوند.

حسابداران Friedman LLP این سند را تهیه کرده و حسابهای تتر را به طور کامل حسابرسی کرده اند، اما این مساله حل نشده است.

اگر مشکلی در تتر وجود داشته باشد، می‌تواند تاثیرات ناخوشایند گسترده ای را برای بازار ارزهای دیجیتالی به علت نقش مهم آن در بسیاری از صرافی ها داشته باشد. گرینسپن گفت:

موضوع این است که اخیرا حجم مخالفتها در برابر تتر در حال افزایش است. اگر ذخایر کافی دلار آمریکا وجود نداشته باشد، پس قیمت تتر نباید به دلار آمریکا بستگی داشته باشد و این فقط توسط بازار تعیین خواهد شد.

ترس اصلی از این نکته است که فروپاشی قیمت تتر نیز ممکن است موجب سقوط قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی شود که مردم  آن ارزها را با USDT معامله می‌کرده اند.  اگر تتر از دلار جدا شود، باعث مشکلات بسیاری برای صرافی هایی که از آن به عنوان یک میانبر برای بودجه مشتری استفاده می‌کنند، روبرو خواهند شد. این امر به طور بالقوه می‌تواند مسائلی مربوط به نقدینگی را ایجاد کند و در بدترین حالت، آنها را مجبور به جلب سرمایه اضافی کند.

پاسخ و واکنش تتر به این فرضیه ها چیست؟

Tether Limited تمامی اتهامات علیه آن را رد کرده است و اصرار به دارا بودن ذخایر دلاری به عنوان پشتوانه‌ی تمامی تترهای در گردش دارد و اعلام کرد که از این ذخیره‌ی دلاری به درستی استفاده می‌شود. این شرکت در بیانیه ای در ماه دسامبر اعلام کرد که از سوالات و شکایات در سراسر جامعه آگاه است اما گفت:

نمی‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد تحقیقات در حال انجام فاش کند.

و همینطور بیان کرد که در حال حاضر نمی‌تواند با مشتریان ایالات متحده تتر داد و ستد کند. این شرکت یک شرکت حقوقی را استخدام کرده است تا اقدام قانونی علیه فردی که کاربر حساب توییتر Bitfinex’ed است، اقدام کند.

تتر به Insider Business Insider در پاسخ به سؤالاتی درباره حسابرسی این شرکت گفت:

ما تأیید می‌کنیم که مسئله مربوط با فریدمن حل شده است. با توجه به فرایندهای بسیار پیچیده ای که فریدمن برای ترازنامه نسبتا ساده تتر انجام داد، مشخص شد که حسابرسی در یک زمان کم غیر قابل دستیابی خواهد بود. تتر اولین شرکتی است که در فضای ارزهای دیجیتالی برای انجام این فرایند و دنبال کردن این سطح شفافیت تلاش می‌کند اما هیچ پیش شرطی برای هدایت فرایند و معیارهایی برای تعیین موفقیت آن وجود ندارد. ما به این روند متعهد هستیم، همانگونه که همواره بوده ایم، ما همچنان به تجهیز کردن موارد گوناگون و بروز رسانی های مختلف در زمان مناسب ادامه خواهیم داد.

این شرکت در پاسخ به شکایت CFTC در قالب ایمیلی به بلومبرگ گفت:

ما به طور منظم مورد تحقیقات و نظارت قانون گذاران قرار می‌گیریم. سیاست کاری ما این نیست که در مورد چنین درخواست هایی نظر بدهیم.

مدیر عامل شرکت JL van der Velde در بیانیه ای در رابطه با مقاله آستین دانشگاه تگزاس گفت: “نه بیتفینکس و نه تتر هرگز درگیر هرگونه دستکاری در بازار یا قیمت ارزهای دیجیتالی دیگر نیستند. انتشار تتر نمی‌تواند برای افزایش قیمت بیت کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری در بیتفینکس مورد استفاده قرار گیرد.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی