آموزشگاه کسب درآمد | xearn

اموزش و معرفی روش های کسب درامد

کاردانو چیست؟ | what is cardano

  • ۴۷۰

شبکه کاردانو،‌ با ارز دیجیتالش به نام Ada می تواند برای ارسال و دریافت وجوه دیجیتالی استفاده شود. این پول دیجیتال با امکان انتقال سریع و امنیت توسط رمزنگاری،‌ این روزها به شدت محبوب شده است.

کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که مانند اتریوم قابلیت ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را دارد. با این تفاوت که امنیت کاردانو با استفاده از معماری چند لایه تامین شده است. کاردانو اولین پروژه مبتنی بر بلاک چین است که با فلسفه علمی و بر اساس تحقیقات دانشمندان و داوری همتای این حوزه طراحی شده است. این شبکه و ارز آن (Ada)، در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ ( ۲۴ آذر ۱۳۹۶) رسما به بازار عرضه شد.

تیم کاردانو هر دو نیاز کاربر و تنظیم کننده قانونی را در نظر گرفته است. آن ها تلاش می کنند تا بین موارد قانونی و حریم خصوصی کاربران،‌تعادل برقرار کنند.

این پلتفرم همچنین از زبان برنامه نویسی Haskell استفاده می کند که بر خلاف اتریوم،‌ در برابر خطاهای احتمالی مصون است. با توجه به آینده مبهم و پیچیدگی سیستم های مبتنی بر بلاک چین، انعطاف پذیر بودن پروژه در طول زمان بسیار مهم است. پیشبینی شرایط یک پروژه در ماه ها یا سال های آینده تقریبا غیرممکن است بنابراین یک زبان برنامه نویسی قوی مانند Haskell، با حد و مرز مشخص خطای برنامه نویسی، تقریبا از ایجاد برنامه ها و سیستم های بی هدف جلوگیری می کند.

بر خلاف برخی از ارزهای دیجیتال دیگر، هدف تیم کاردانو، اصلاح کل نظام مالی نیست. هدف آنها هوشمند سازی و تمرکززدایی برنامه ها و فرایند شرکت ها و بانک هاست.

بنیانگذار کاردانو،‌ چارز هاسکینسون است که خودش یکی از اعضای تیم توسعه دهنده اتریوم بوده است. به دلیل اینکه بیشتر توسعه دهندگان و سرمایه گذاران اولیه این ارز ژاپنی هستند و شباهت های زیادی با اتریوم دارد، به کاردانو اتریوم ژاپنی هم می گویند.

کاردانو، کامل تر از بیت کوین و اتریوم

سال ۲۰۱۵ پروژه کاردانو استارت خورد و به مدت دو سال به منظور یافتن راه حل هایی برای مشکلات اتریوم و بیت کوین ، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. کاردانو توانست با ایجاد فرایندهای جدید در تایید تراکنش مسئله مقیاس پذیری در بیت کوین و قراردادهای هوشمند در اتریوم را حل کند.

شبکه کاردانو که آن را نسل سوم ارزهای دیجیتال می‌نامند، با خط مشی مشخص،‌امکان استفاده بهتر از قراردادهای هوشمند را فراهم می کند. در شبکه کاردانو به دلیل ماهیت فنی شبکه و برنامه نویسی، بیشتر ICO ها و پروژه های بی ارزش و غیر هدفمند،‌ قابل اجرا نیستند.

در کاردانو سرعت تراکنش ها بالا و کارمزد خیلی کمی اخذ می شود. این شبکه با طراحی لایه لایه ، امکان ارائه قابلیت های جدید در بلاک چین را فراهم کرده است. برنامه نویسان می توانند در صورت داشتن ایده ای هدفمند، برنامه های غیرمتمرکز خود را با آزادی کامل روی این شبکه پیاده سازی کنند. اگرچه اتریوم هم در حال توسعه شبکه است اما کاردانو  می تواند یک رقیب بسیار جدی برای آن باشد.

استخراج کاردانو

کاردانو برای استخراج از الگوریتم اثبات سهام به جای اثبات کار استفاده می‌کند.

اثبات انجام کار (Proof of Work) چیست؟

اثبات کار در شبکه ارزهای دیجیتال با بلاک چین جدا،‌ مانند بیت کوین،‌ اتریوم، لایت کوین و … یک پروتکل امنیتی است که با هدف بازدارنگی از حملات سایبری مانند حملات دیداس طراحی شده است. در این حملات که یک یا چند کامپیوتر اصلی مورد تهاجم قرار می‌گیرند، با ارسال درخواست های تقلبی و حملات گسترده، شبکه از دسترس خارج می شود. طبق این پروتکل ماینرها با در اختیار قراردادن کامپیوتر خود برای شبکه، نسبت به انجام کاری که انجام می دهند کوین جدید استخراج می شود و به ماینرها تعلق می گیرد.

مفهوم اثبات انجام کار حتی قبل از بیت کوین هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما ساتوشی ناکاموتو ناشناس از این تکنیک در ارز دیجیتال انقلابی خود استفاده کرد که باعث تغییر شکل روش های معمالات سنتی شد.

اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام راه متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش ها با استفاده از توافق جمعی است.

این هم یک الگوریتم است. هدف آن با اثبات کار مشابه و نحوه انجام آن کاملا متفاوت است.

ایده اثبات سهام برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ در انجمن جهانی بیت کوین تاک مطرح شد. در سال ۲۰۱۲، برای اولین بار در ارز Peercoin از آن استفاده شد و بعد از آن ارزهای دیگری مثل Nxt و Blackcoin از این شیوه بهره بردند.

بر خلاف الگوریتم اثبات کار، که در آن ماینرها با حل مسائل ریاضی پاداش می گیرند، در اثبات سهام ماینر یک بلاک به طور قطعی انتخاب می شود و هر کسی نسبت به دارایی خود از آن ارز در نگهداری شبکه شریک می‌شود.

بدون پاداش بلاک

در این روش تمام واحدهای ارز مورد نظر از قبل استخراج شده است و تعداد آن هرگز تغییر نمی‌کند.
این بدان معنی است که در سیستم PoS هیچ پاداشی وجود ندارد، بنابراین ماینرها کارمزدهای شبکه را کسب می کنند.

کاردانو از اثبات سهام استفاده خواهد کرد. با استفاده از الگوریتم OUROBOROS که به زودی فعالیتش را آغاز خواهد کرد، کاربران می توانند با خرید مقداری از کاردانو های استخراج شده و اختصاص دارایی شان در نرم افزار مخصوص ،‌ شبکه را امن و پاداش دریافت کنند.

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

کاردانو در دو لایه توسعه یافته است که دفتر کل ارزش های داخل حساب ها را از روش انتقال ارزش بین حساب های دیگر را جدا می‌کند. این تفکیک باعث انعظاف پذیری بیشتر قراردادهای هوشمند پلتفرم می‌شود.

شرکت ها می توانند از این تفکیک به منظور سفارشی سازی هر چه بیشتر قراردادها استفاده کنند.

لایه توافق کاردانو (CSL)

CSL لایه اول پلتفرم است و به عنوان تراز دفترکل عمل می‌کند. و اولین لایه پلت فرم است. این لایه که با هدف بهبود پروتکل بیت کوین درامر مقیاس پذیری به وجود آمده است.

لایه CSL با استفاده از یک الگوریتم اثبات سهام، موجب ایجاد بلاک های جدید و تایید تراکنش‌ها می‌شود.

نقشه راه CSL به شرح زیر است :

  • دو مجموعه زبان های اسکریپت
  • یک مجموعه برای حرکت ارزش
  • راه کاری برای حفاظت بیشتر
  • سایدچین هایی برای ارتباط با دفترکل های دیگر
  • انواع امضا چندگانه از جمله امضاهای مقاوم کوانتومی
  • ایجاد توکن توسط کاربر
  • مقیاس پذیری هر چه بیشتر

لایه رایانشی کاردانو (CCL)

لایه CCL لایه دوم پلتفرم کاردانو است که شامل اطلاعاتی در مرود چگونگی انجام تراکنش است.

از آنجا که لایه محاسبات از CSL جدا شده است، کاربران CCL در هنگام ارزیابی معاملات می توانند قوانین مختلفی ایجاد کنند.

به عنوان مثال، شما می توانید یک دفترکل ایجاد کنید که هر گونه معاملاتی را که شامل دیتای املاک نیست را رها کند. این امر باعث افزایش امکانات در بلاک چین خواهد شد.

قیمت کاردانو
کاردانو به دلیل هدف و قابلیت های ویژه ای که دارد ،‌در کمتر از یک ماه از معرفی آن،‌ به شدت و تا رده پنج ارزهای دیجیتال صعود کرد. استخراج اثبات سهام آن هم در این مسئله بی تاثیر نیست. اگر کاردانو بتواند طبق گزارشی که تیم توسعه دهنده آن منتشر کرده عمل کند،‌ می تواند یک رقیب جدی برای ارزهای بالایی خود،‌مخصوصا اتریوم باشد.



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی